Op 11 maart is het ambitiedocument "Programma Duurzaamheid Zuid 2019–2022" aan de Stadsdeelcommissie Zuid gepresenteerd.
— Elektrisch Deelrijden De Pijp (@EDdepijp) March 28, 2020
Ons initiatief is opgenomen in dit programma. Dank voor de hands-up tijdens de bespreking, @VerhoevenAngelo!
(1/2) pic.twitter.com/oQHynZLDiX
Mooi nieuws van de gemeente!
Besluit over Agenda Autoluw door de gemeenteraad
Even geduld alstublieft…
Hoe graag zouden we in januari van start willen gaan. We hebben drie offertes van bedrijven die elektrische auto’s willen plaatsen (Diks, Buurauto en OnzeAuto). Cargoroo wil meedoen met bakfietsen.
Echter, nu blijkt de gemeente nog niet klaar:
- Het wachten is allereerst op de “Agenda Autoluw”, waarin het opheffen van parkeerplekken geregeld moet worden.
- Het wachten is op plannen voor de herinrichting Hemonybuurt, wegens de Van Woustraat die autovrij wordt. Daarom kunnen nog geen parkeerplekken voor onze deelauto’s gekozen worden.
- Het wachten is vervolgens op vergunningen, om deze plekken om te vormen naar deelautoplekken.
- Het wachten is daarna op aanbesteding voor installeren van laadpalen en aanleggen straatmeubilair.
We verwachten dat we hierdoor (op z’n vroegst) medio 2020 kunnen starten. Wordt vervolgd!
Sfeerbeelden toekomst Frans Halsbuurt
De Pijpkrant over de proefrijdag
Voor de agenda: Deelrijdborrel op 3 juli 2019, 20:00 uur
Kom met ons praten over autodelen, elektrische auto’s en bakfietsen. Over hoe ver we al zijn met de plannen. Wat we hebben gedaan met jullie tips en suggesties.
Over kosten, kinderzitjes en auto’s huren voor vakantie.
Ook een goede gelegenheid voor het kennismaken met buren, onder het genot van een hapje en een drankje!
De gemeente is er ook voor een toelichting.

Locatie is het kantoor van Cargoroo in de Govert Flinckstraat, nummers 309 en 311.
Bij succes gaan we de borrel twee-maandelijks herhalen, zodat we regelmatig onze voorgang kunnen delen.
De Van Ostadestraat

Minder auto’s in de Tweede Jan Steenstraat
Een autoluwe Tweede Jan van der Heijdenstraat
Dank voor jullie belangstelling
Suggesties voor het autodeelproject
Aankondigingen proefrijdag in de buurt
De eerste enquêteresultaten zijn binnen
Proefrijden in de Pijpkrant van mei 2019
Elektrische bakfietsen van Cargoroo op de proefrijdag
Cargoroo, een start-up uit de Govert Flinckstraat, gaat samen met de gemeente deelbakfietsen inzetten om de autokilometers in de stad terug te dringen.
Zij hebben bakfietsen van het Amsterdamse merk Urban Arrow. Mogelijk worden deze bakfietsen onderdeel van ons initiatief om de buurt een aantrekkelijk alternatief te bieden voor een eigen auto.
Cargoroo is aanwezig op de proefrijdag op 19 mei voor een kennismaking en een proefrit.
Meer info op https://cargoroo.nl.
Vandaag in het Sarphatipark
Zondag 19 mei proefrijden op het Willibrordusplein
Op 19 mei willen we de buurt kennis laten maken met elektrische auto’s. En met ons.
Er staan diverse auto’s gereed voor een proefrit; een Nissan, BMW, Hyundai, Smart en een Volkswagen.
Ook hebben we kunstenaars uit de buurt gevraagd hoe een autoluwe buurt eruit zou kunnen zien. Er is koffie met wat lekkers en voor kinderen een parcours met kleine elektrische auto’s.
Graag tot dan!


Beslag autoparkeren op onze openbare ruimte
Het percentage openbare ruimte is in de Oude Pijp slechts 47%. Daarmee valt onze buurt in de categorie met de minste ruimte van Amsterdam.
Deze openbare ruimte is verdeeld in 24% groen, 61% “verharding” en 15% water. Het verharde deel bestaat voornamelijk uit wegen. Echter, maar liefst 15% van de verharde openbare ruimte wordt gebruikt voor autoparkeren. Daarmee valt onze buurt in de categorie met de meeste ruimte voor autoparkeren.
Dat kan anders!
Bron: Amsterdamse Thermometer Openbare Ruimte (ATOR), maart 2019.


Gebiedsplan: ‘Mobiliteitshub’ in de Willibrordus- en Hemonybuurt
Quote uit het gemeentelijke Gebiedsplan 2019 van De Pijp/Rivierenbuurt: “Bewoners hebben het initiatief genomen tot een grootschalige pilot in de Willibrordus- en Hemonybuurt met elektrische deelauto’s en andere vormen van elektrische deelmobiliteit (bakfietsen, scooters en bestelbusje). De gemeente ondersteunt hen daarbij. In 2019 gaan we een plan maken voor een ‘mobiliteitshub’ in deze buurt, dat in 2020 kan worden uitgevoerd.”
Lees het volledige gebiedsplan op amsterdam.nl.
