Statusupdate

EDdePijp-Lego

Update januari 2022

Sinds het ondertekenen van de overeenkomst van “vereniging” Elektrisch Deelrijden de Pijp met de gemeente hebben we niet stilgezeten.

Afgelopen week hebben we voor de tweede keer potentiële locaties in de buurt geselecteerd voor de deelauto’s en andere vervoersmiddelen. De plekken van eerste ronde zijn afgekeurd, omdat het maken van een laadpaal niet mogelijk bleek door nabijheid van een boom, lantaarnpaal, put, of afvalcontainer.
Tevens zijn de eerste gesprekken geweest met deelautoleveranciers. We willen een gevarieerd en aantrekkelijk aanbod.

Verder is gewerkt aan een communicatieplan voor de komende twee jaar en aan een nieuwe enquête.

Wordt snel vervolgd!

Potentiële locaties

Kosten eigen auto vs. deelmobiliteit (beta)

Is autodelen echt goedkoper? Om deze vraag te beantwoorden werken we aan een vergelijker. Zie hieronder de testversie.

1. Kosten per maand van een eigen auto

(bron: Nibud)
(verzekering, motorrijtuigenbelasting, pechhulp; ANWB.nl)
(APK, servicebeurt, reparaties, banden)
 
(bron: Amsterdam.nl)
 
(vind op RDW.nl)

2. Ritten per maand

Deze lijst is een voorbeeld. Ritten kunnen worden aangepast.
BestemmingEen postcode is het meest nauwkeurig
Afstand enkele reis (km)De afstand wordt automatisch ingevuld
Totale duur reis en verblijf (uur)Vul reistijd aan met verblijfstijd. Een week is 168 uur.


Geen overzicht van de verschillende bestemmingen? Bij de RDW kan het totaal aantal gereden kilometers per jaar worden opgevraagd voor uw auto.




Uitkomst: Prijs per rit

BestemmingEigen autoDeelauto GreenwheelsDeelauto MyWheelsTrein (1 pers.)EDdePijp via DIKS
Zaandam0000?
Totaal (maand)0000?

De stekker er in voor Elektrisch Deelrijden de Pijp!

Zoals vaker bij initiatieven die niet direct in bestaand beleid van de gemeente passen, heeft de opstart van EDdePijp flink wat tijd gekost. We zijn heel blij om te melden dat er nu duidelijke afspraken met de gemeente zijn, dus we kunnen beginnen!

De komende maanden gaan we hard aan de slag voor aantrekkelijke en betaalbare keuze aan deelauto’s en andere vormen van duurzaam vervoer voor de Hemony- en Willibrordusbuurt. Wanneer autobezitters overstappen en hun parkeervergunning inleveren, zullen parkeerplaatsen worden opgeheven en ontstaat er meer ruimte. Binnenkort zullen buurtbewoners zich kunnen aanmelden, dus houdt de website in de gaten.

Om deze mijlpaal te vieren, hebben we samen met stadsdeelbestuurder Rocco Piers, betrokken ambtenaren, partners en bewoners op het Willibrordusplein het glas geheven. Op een mooi project door en voor de buurt!

Start EDdePijp op het Willibrordusplein
EDdePijp-bestuurders Alp Çakir (links) en Bas Groot (rechts) samen met Rocco Piers.
Toespraak Rocco Piers
Toespraak Rocco Piers.
Toespraak Alp
Toespraak Alp Çakir.

Foto’s: Lex Banning

We gaan starten!

Beste buurtgenoot,

Elektrisch Deelrijden de Pijp is een initiatief door- en voor bewoners. We maken een aantrekkelijke en betaalbare keuze aan deelauto’s en andere vormen van duurzaam vervoer beschikbaar voor de Hemony- en Willibrordusbuurt. Wanneer autobezitters overstappen en hun huidige parkeer-vergunning inleveren, kunnen parkeerplaatsen worden opgeheven en ontstaat er meer ruimte.

In 2019 zijn we samen met Stadsdeel Zuid en het BuurtHubs-team van de gemeente begonnen met de plannen voor dit initiatief. In deze periode heeft een aantal buurtbewoners al interesse getoond in ons plan en ook onze proefrijdag bezocht. Om deze reden willen we je graag op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen.

Zoals vaker bij initiatieven die niet direct in bestaand beleid van de gemeente passen, heeft de opstart van EDdePijp flink wat tijd gekost. We zijn heel blij om te melden dat er nu eindelijk echt een overeenkomst met de gemeente ligt. Deze zal op vrijdag 10 december op het Willibrordusplein om 15.30 uur met stadsdeelbestuurder Rocco Piers worden ondertekend. We nodigen je hiervoor van harte uit en lichten dan graag onze plannen verder toe.

In het kort zijn de afspraken met de gemeente als volgt:

  • Voor iedere 5 parkeervergunningen die ingeleverd worden, zullen 4 parkeerplaatsen verdwijnen. Hierdoor zorgt het overstappen naar deelvervoer voor een verbetering van de openbare ruimte, zonder dat de parkeerdruk verhoogd wordt. De gemeente zal ervoor zorgen dat de buurt ook echt beslist wat er met de vrijgekomen ruimte gebeurt. Dat kan bijvoorbeeld groen zijn, of speelruimte voor kinderen, fietsparkeren… wat de buurt beslist.
  • De buurthubs zullen op centrale plekken verspreid over de buurt aangelegd worden. Deze hubs zullen bestaan uit een vaste parkeerplaats en laadpaal voor de deelauto van EDdePijp en extra deelmobilteit naar keuze van de buurt. Dat kan bijvoorbeeld zijn elektrische bakfietsen, scooters of fietsen. Het aanleggen van de hubs wordt betaald vanuit het BuurtHubs-project van de gemeente Amsterdam. 
  • EDdePijp is een vereniging door en voor de buurt, zonder winstoogmerk. We vinden het belangrijk dat alle buurtbewoners zich hierbij kunnen aansluiten en kunnen profiteren van dit initiatief. Ook bewoners die nu geen auto bezitten, kunnen hiervan gebruik maken.
  • Komend jaar zullen geïnteresseerde buurtbewoners zich kunnen aanmelden en meedoen met EDdePijp. Wanneer parkeervergunningen ingeleverd worden, zullen parkeerplaatsen worden opgeheven. Mochten deze deelnemers toch van gedachten veranderen en hun parkeervergunning terug willen, kan dit zeker. Met de gemeente is afgesproken dat er gebruik gemaakt kan worden van de zogenaamde spijtoptantregeling.
  • EDdePijp zal samenwerken met een bestaande deelauto-leverancier. Welke leverancier en welk aanbod dat wordt, zal komende tijd beslist worden, samen met de buurt. Voorop staat dat we zorgen voor het deelvervoer wat onze buren willen. Duurzaam, aantrekkelijk, betaalbaar en samen met de buurt!

Graag tot ziens op 10 december!

Met vriendelijke groet,

Matty van Ewijk, Bas Groot, Alp Çakir, Harry Kappelhof, Jeroen Slaman, Gertrude van der Ven

Het eerste overleg sinds lange tijd

Gisteravond het eerste overleg sinds lang. We kregen een presentatie van de gemeente. Ze hebben hun huiswerk gedaan en het ziet ernaar uit dat we met EDdePijp verder kunnen! Komende weken spreken we over de details.

Update EDdePijp, april 2021

Er is veel gebeurd afgelopen jaar. Maar niet met EDdePijp. We hebben voornamelijk gewacht op akkoord van de gemeente. Dat duurt lang, aangezien wat we willen, niet eenvoudig past in de regels.

Het was ook niet handig om te starten, afgelopen jaar. De deelrijdborrels, proefritjes en andere bijeenkomsten zouden online moeten. Mensen werd deelrijden en OV afgeraden. Door het thuiswerken van veel bewoners is parkeergedrag flink gewijzigd, met aanzienlijk verhoogde parkeerdruk tot gevolg. Nu parkeerplaatsen opheffen zou (terecht) weerstand oproepen.

Maar er is licht aan het einde van de tunnel. De samenleving gaat langzaam van het slot en de gemeente is er bijna uit. Wie weet wordt thuiswerken onderdeel van “het nieuwe normaal” en blijkt de auto steeds minder nodig? We zijn er nog. Wordt vervolgd!

Even geduld alstublieft…

Hoe graag zouden we in januari van start willen gaan. We hebben drie offertes van bedrijven die elektrische auto’s willen plaatsen (Diks, Buurauto en OnzeAuto). Cargoroo wil meedoen met bakfietsen.
Echter, nu blijkt de gemeente nog niet klaar:

  • Het wachten is allereerst op de “Agenda Autoluw”, waarin het opheffen van parkeerplekken geregeld moet worden.
  • Het wachten is op plannen voor de herinrichting Hemonybuurt, wegens de Van Woustraat die autovrij wordt. Daarom kunnen nog geen parkeerplekken voor onze deelauto’s gekozen worden.
  • Het wachten is vervolgens op vergunningen, om deze plekken om te vormen naar deelautoplekken.
  • Het wachten is daarna op aanbesteding voor installeren van laadpalen en aanleggen straatmeubilair.

We verwachten dat we hierdoor (op z’n vroegst) medio 2020 kunnen starten. Wordt vervolgd!

Voor de agenda: Deelrijdborrel op 3 juli 2019, 20:00 uur

Kom met ons praten over autodelen, elektrische auto’s en bakfietsen. Over hoe ver we al zijn met de plannen. Wat we hebben gedaan met jullie tips en suggesties.
Over kosten, kinderzitjes en auto’s huren voor vakantie.
Ook een goede gelegenheid voor het kennismaken met buren, onder het genot van een hapje en een drankje!

De gemeente is er ook voor een toelichting.

Locatie is het kantoor van Cargoroo in de Govert Flinckstraat, nummers 309 en 311.

Bij succes gaan we de borrel twee-maandelijks herhalen, zodat we regelmatig onze voorgang kunnen delen.

De Van Ostadestraat

Van Ostadestraat